Post

Ai Pri Nahradzovani Ludi

Ai Pri Nahradzovani Ludi

Intro

Zopár príkladov, kde nasadenie AI bol totál fail:

  • Od roku 2023 Taco Bell nasadilo viac ako 500 AI obslužných miest na objednávanie aby redukovali chyby a zvýšili rýchlosť pri objednávkach. Stalo sa však presne opačne - zákazníci boli frustrovaní.
  • Podobný príklad bol u McDonnalds kde ľudia skončili so slaninou na zmrzline, alebo kuracími nugetkami za 100$.

Takéto systémy jednoducho fungujú väčšinu času, ale zopár % príkladov môže skončiť ozaj ZLE. MIT report hovorí o tom, že len 5% investícií do AI reálne tvorí pridanú hodnotu z pohľadu ziskov a nákladov. Inými slovami - 95% investícií do AI je fail. ==Dalo by sa povedať jednoducho==: AI bude predstavovať revolúciu v globálnom meradle, eventuálne, no nateraz smerujeme do AI bubliny, ak tam už nie sme. Viď [[AI pri nahradzovaní ľudí#Gartner hype cycle graf]]

Viaceré reporty ukazujú, že viac ako 55% spoločností, ktoré nahradili ľudí AI toho rozhodnutia ľutovali. Niektoré banky dokonca robili spätný nábor. Iné spoločnosti zasa pocítili spätnú väzbu od zákazníkov a tý si dokonca pýtali ľudských asistentov.

Kde je problém teda s AI

V súčasnosti sa používajú najmä transforméry, ktoré de facto udržujú kontext tým, že sa sústreďujú na rôzne časti vstupu naraz a určujú relevanciu každého slova. Pri určovaní relevancie vstupu a predpovedanie ďalšieho slova (na základe pravdepodobnosti) si jednoducho vymýšľa - jednoducho nevie čo “rozpráva” => halucinuje.

Halucinácie

10% všetkého čo AI “vyplodí” je zrejme halucinácia. Hlavným problémom, ale je, že nevieme čo je vymyslené a čo nie, čo je fakt/presné. Takže ľudia musia všetko preverovať - čo vlastne predstavuje extra effrot voči ľudskému kapitálu, ktorý ostal.

Extra overovanie

Dvojitá či trojitá kontrola účtovného programu, aby boli istý, že záznamy sedia. Jednoducho ľudia namiesto samotnej práce kontrolujú a preverujú AI výstupy. Pri prepisoch zo zoom calloch si napr. všimli, že v zápise sú veci, ktoré reálne nikto nepovedal.

Kedy nasadenie vie byť úspešné?

Napríklad u startapov, ktoré pomocou AI vyriešia jednu špecifickú vec, robia ju dobre a majú veľmi múdre partnerstvá so spoločnosťami, ktoré používajú ich tooly. Nakúpenie AI od špecializovaného vendora uspeje 67% pričom interný vývoj/nasdenie len 33%.

Outro

Samozrejme sa tu ponúka prirovnanie ku 2000 a dot.com bubiline => ale aj z tej vzišli skutočný giganti ako Amazon či Microsft.

==Note==: je nutné brať poznámku vzhľadom na dátum. V tomto stave to však nemusí ostať - v AI sa jedným “white-paperom” môže zmeniť takmer všetko.

Gartner hype cycle graf

![[Pasted image 20251001074617.png]]

This post is licensed under CC BY 4.0 by the author.