Post

Lateralne Myslenie Inovacie Zo Starych Technologii

Lateralne Myslenie Inovacie Zo Starych Technologii

Laterálne myslenie, teda voľné uvažovanie nad problémom, ktoré hľadá nekonvenčné riešenia, je základom inovácií. Tento prístup využíval Gunpei Yokoi v Nintende, kde premenil „predpotopnú technológiu“ na základy herného fenoménu. Namiesto súťaže s technologickými gigantmi sa Nintendo sústredilo na jednoduchú, lacnú a robustnú technológiu, ktorá bola užívateľsky prívetivá a ľahko dostupná.

Príklad Game Boy: Technologicky zaostalý v porovnaní so Segou a Atari, ale ponúkal praktickosť, nízku cenu a odolnosť. Hoci jeho grafika bola slabá, vynikal používateľskou skúsenosťou. Týmto prístupom Nintendo dokázalo dominovať trhu napriek obmedzeniam hardvéru. Vývojári, ktorí dobre poznali staršie technológie, mohli navyše rýchlo vytvárať nové hry.

Yokoiho filozofia bola jednoduchá: „Nemám špeciálne schopnosti, ale mám vedomosti o mnohých veciach.“ Tento princíp sa podobá konceptu „polyhistorikov“ – ľudí so širokým rozhľadom, ktorí dokážu priniesť inovatívne riešenia spájaním rôznych disciplín.

Ľudské myslenie však často trpí funkčnou fixovanosťou – tendenciou vidieť predmety len v ich obvyklom použití. Slávny experiment so sviecou, škatuľkou a spinkami ukazuje, že tento problém je bežný. Yokoi a podobní inovátori dokážu tento blok prekonať tým, že vidia nové možnosti v starých technológiách.

Freeman Dyson popísal dva typy mysliteľov: „Vtáky“ (konceptuálne myslenie) a „Žaby“ (hĺbkové, detailné myslenie). Yokoi kombinoval oboje – široký rozhľad a znalosť detailov. Tento prístup bol rozhodujúci pre inovácie v nejednoznačných prostrediach.

This post is licensed under CC BY 4.0 by the author.